måndag 3 oktober 2011

Tidiga förlossningtecken...

Sitter och letar på nätet efter tidiga tecken på att förlossningen är på g. Tyvärr så står det oftast bara dom tecken som är precis innan, som att slemproppen släpper, vattenavgång eller värkar. Men jag letar efter tidiga små tecken. Än så länge har jag hittat dessa:

* Mjuk avföring/diarré (kroppens sätt att tömma tarmen)
* Plötslig/oförklarlig trötthet (kroppen som vill vila för att ladda upp)
* Rikliga flytningar (vattniga med lite slem)
* Starka sammandragningar/förvärkar
* Värk i korsryggen
* Tryck mot ändtarmen/ökat toalett behov
* Minskade fosterrörelser
* Minskad aptit

Jag har idag 26dagar kvar till BF så det kanske är lite tidigt för mig att känna av alla men några har jag, som dessa:
* Mjuk avföring/diarré (har nästan hela graviditeten haft hård/väldigt hård avföring och bara kunnat uträtta mina behov varannan dag, men i några dagar nu har det varit dagligen och avföringen blir bara mjukare å mjukare. Idag har jag varit två ggr redan på toa och gjort nr 2!!)
* Starka sammandragningar/förvärkar ( Sammandragningarna blir bara hårdare och känns mer å mer. Vissa har till och med gjort ont. Ibland kommer dom regelbundet med några minuters mellanrum).
* Ökat toalett behov (får springa på toa och kissa säkert en gång i timman och på nätterna måste jag nu gå upp två ggr, när jag tidigare bara behövde en gång.)
De andra "symtomen" har jag oxså i lite olika grad. Trötthet känner man av, flytningarna varierar, värk i korsryggen då och då, minskade fosterrörelser (men det blir ju mer och mer ont om plats där inne) och minskad aptit har jag ju sedan flera månader tillbaka.

Hoppas på att det är dax snart, för jag längtar så efter lillmonstret och börjar smått tröttna på att vara gravid. Vill kunna sitta och ligga lite som jag vill och börja äta mera.... så hoppas hoppas!!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar